Un viitor promitator

Va mai amintiti primii pasi in institutia ce avea sa va devina un camin al spiritualitatii in urmatorii cativa ani din viata ? Scoala, stiti voi.. Va mai amintiti cat de frumos si profund privesc in retrospectiva parintii si cunostintele voastre mai in varsta acele clipe ? Banuiesc ca des ati auzit replici precum “Si erai atat de micut si dragalas, dar totodata speriat” sau “Cand ai ajuns in clasa si ai facut cunostinta cu colegii tai, sareai de bucurie si mi-ai zis ca nu mai vrei sa te intorci acasa…” si multe altele. Ei bine, nu stiu daca sunt singurul, dar ma uit in urma si va jur ca nu pot privi nici cu cea mai mica urma de nostalgie acele clipe. De ce ? Pentru ca nu stiu cat de plapand si dragalas eram, dar lucrul pe care il stiu sigur este ca aveam un ghiozdan in care probabil ar fi incaput si tata. Eram, ce-i  drept, nerabdator, doar pentru ca nu stiam cum sa scap cat mai repede de ghiozdanul acela umplut cu atatea carti si caiete inutile pentru clasa I, clasa ce ar fi trebuit sa ma initieze intr-un mod delicat in noua etapa a vietii ce aveam sa o incep si in care sa imi dezvolt pofta de cunostinta, inca de la acea varsta frageda de 7-8 ani. M-am consolat cu prieteniile ce le-am legat in decursul a 2 ore, cat am stat acolo, dar nu imi amintesc sariturile degenerate de la entuziasmul de care eram invaluit, deoarece nu cred ca am fost capabil fizic sa sar cu ghiozdanul in spate. Ar fi insemnat sa imi ridic de doua ori greutatea si ca sa fiu sincer, nu mi-am manifestat atractia spre culturism de la varsta aceea..

Acum lasand gluma la oparte, haideti sa patrundem in cealalta extrema si sa privim cu drag evolutia metodelor de invatare si educatie pana in zilele noastre. Daca acum 40 de ani elevii purtau in ghiozdane zeci de manuale si caiete, sa nu mai vorbim de diversele proiecte, in zilele noastre e-learning-ul pare se ia amploare si sa prinda orizonturi din ce in ce mai largi. Copiii sunt in pas cu evolutia tehnologiei, ba chiar majoritatea par sa nutreasca o pasiune pentru aceasta latura de la varste destul de mici. Judecand dupa principiul ce sustine ca daca realizezi ceva din placere,respectivul lucru il vei savarsi cu rezultate satisfacatoare,chiar uimitoare, la fel putem spune si in cazul copiilor care, nelipsiti fiind astazi de fel si fel de gadget-uri precum laptop-uri de ultima generatie, smartphone-uri si tablete, sunt tentati sa citeasca si chiar sa acumuleze mai multe informatii de pe o pagina de internet, spre exemplu, decat dintr-o carte.

Avantajele acestor metode moderne sunt atatea cat sa compenseze prezenta micilor dezavantaje. Rezumandu-ne strict la varsta frageda a adeptilor tehnologiei, putem confirma ca manualele digitale reprezinta o metoda interactiva de invatare pentru copii, acestea dispunand de nenumarate poze, filmulete, teste electronice, animatii si posibilitati de dinamizare a activitatii de invatat precum sublinierea paragrafelor importante sau punerea unor semne de carte, acolo unde li se pare necesar.

Un clar exemplu al gradului de focalizare a unui copil din zilele noastre asupra unei lectii sau unui manual digital l-am avut chiar ieri. Daria, sora mea de 9 ani, cu o pasiune pentru natura, pe care sincer, nu o pot intelege, m-a rugat sa ii caut un „joc” pentru tableta ei, care desi este una nu tocmai prietentioasa, chiar veche, inca isi mai mentine performantele de alta data. Tin sa fac o paranteza si sa mentionez ca termenul de „joc”, termen valabil limbii ei, este atribuit celui de aplicatie. Asta ca sa nu bulversez cititorul. Dezamagierea ei, cat si a mea, a constat in faptul ca draga mea sora, nu avea o tableta din seria celor de la Apple, dar ne-am multumit cu o delectare de cateva zeci de minute cu informatiile foarte frumos structurate din manualul celor de la Holcim Romania.  Va marturisesc ca desi nu ma prea impac cu geografia, acest manual m-a captivat pana si pe mine ajungand astfel sa fac testele de pe manual intr-o stransa concurenta cu sora mea. Lectiile sunt foarte bine structurate, asa fel incat sa confere celui ce citeste, nu detalii irelevante despre natura, ci informatii ce se incadreaza in ciclul culturii generale. Totodata, ceea ce mi s-a parut foarte dragut, a fost faptul ca la capitolul „Mediul inconjurator”, prin prisma curiozitatilor si informatiilor la obiect, dar si a rolurilor atribuite tinerilor invatacei, cititori ai acestui manual, sunt indrumati spre a lua initiativa in ceea ce priveste protejarea naturii. Designe-ul manualului este unul pe cat de colorat si dragut, pe atat de simplu, cat sa atraga atentia unui copil. M-am bucurat vazand ca dupa doua ore, sora mea, Daria, incepuse sa-mi incante parintii cu acele curiozitati pe care le-a invatat si sa spuna ca si-ar dori „ca oamenii sa nu mai fie asa de rai cu mama natura ca si ea e o fiinta, e mama tuturor si trebuie sa avem cu totii grija de ea.” Haha.

Ca sa nu va las in umbra acestor informatii si relatari, am ales sa va aduc la cunostinta cateva studii de caz, care cred ca va vor forma o perspectiva daca nu cat mai clara, macar in ansamblu, in ceea ce priveste e-learning-ul, cea mai moderna metoda de acumulare a cunostintelor intr-o institutie de invatamant.

Un studiu  realizat in cadrul conferintei eduVision2020, unde au participat ministri ai educatiei, consilieri ministeriali, inspectori si directori scolari, academicieni si profesori din 25 de tari, confirma ca prin aceste noi metode de training, elevii nu doar ca reusesc sa-si dezvolte abilitatile necesare societatii informationale, dar si dezvoltarea abilitatilor de lucru individuale si de echipa, dezvoltarea abilitatilor de analiza si sinteza a informatiilor si a capacitatii de punere in practica a informatiilor teoretice invatate in scoala.

Un alt studiu realizat in 1996 demonstreaza ca utilizarea computerului, prin personalizarea invatarii, intr-un mediu plin de fantezie si imaginatie, nu doar stimuleaza motivatia, ci modifica pozitiv capacitatea de perceptie a propriului nivel de competenta si cel de aspiratie.

Un studiu destul de interesant si convingator ar mai fi cel efectuat asupra elevilor cu risc de abandon scolar dintr-o scoala malaeziana. Acestia au fost invatati sa foloseasca CD-ul si Internetul, iar ulterior au dobandit gradul de „experti in tehnologie” pentru proiectele ce necesitau invatarea colaborativa. Peste cativa ani, acestia au devenit mult mai interesati de scoala, practic, riscul abandonului a disparut.

Ca urmare, consider ca in viitorul apropiat, metodele clasice de predare si educare al elevilor dupa zeci de culegeri si manuale in “stare bruta” vor disparea complet, ramanand doar cartile ca simbol al intelectualitatii eterne, sau, asa cum spune Mihai Cucereavii, „Faclii ale Lumii”.

Va invit sa va bucurati de eficienta acestui manual digital compact, furnizat de cei de la Holcim Romania, mai exact, www.lectiaverde.ro

Link-ul de download al aplicatiei il aveti chiar aici

This entry was posted in Fără categorie. Bookmark the permalink.

3 Responses to Un viitor promitator

  1. Cojo says:

    Mulți copii au nevoie de un frate/soră mai mare care să le îndrume pașii în era digitală. Atunci când acesta lipsește sau nu este interesat de a da o mână de ajutor, atunci când părinții nu se pricep sau nu au timp, atunci când profesorii nu au nici cea mai vagă idee de tehnologie, micuții vor învăța singuri să se descurce cu gadget-urile … și se prea poate să nu învețe tocmai ce este indicat. De aceea, îndrumarea către direcția bună este foarte importantă pentru orice elev.

  2. Pingback: Educaţia, această traumă colectivă | DISCERNE

  3. discerne says:

    Felicitari ca te-ai implicat in campanie! Mult succes!
    Stefan Alexandrescu

Leave a Reply to discerne Cancel reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s